Manglende appetit - 6 mdr.

11. januar 2011

Alder:
6 mdr.

Manglende appetit - 6 mdr.

Hej Helen,

Jeg skriver til dig, fordi spisningen er gået helt i hårdknude.

Jeg har en dejlig søn på 6 mdr., der fra start af var meget sulten. Han vejede 4228 g og var 56 ved fødslen og min SP sagde, at det var normalt, at store børn var sultne. Men det blev ved og jeg følte ikke, at jeg kunne mætte ham. Han nægtede flaske og sut, så jeg tiggede min SP om at starte på grød lidt før vi rundede 4 mdrs mærket. Det tog han fint i mod.

Jeg gav ham bare et måltid om dagen og ammede ellers løs resten af døgnet. Men ak stadig MANGE amninger. Ca hver anden time. Hele døgnet.. Da vi rundede 5 mdr begyndte jeg på to måltider i håbet om at kunne begrænse amningerne lidt. Han spiste stadig så ofte. Ingen virkning.

I julen, hvor min mand havde fri og vi nærmede os de 6 mdr, prøvede vi, at min mand tog nætterne og kun tilbød ham flaske. Jeg gav ham også kun bryst om dagen, når jeg ikke kunne holde det ud mere. Planen var helt at stoppe, fordi det faktisk var blevet et mareridt for mig med alle de amninger. Han begyndte at tage imod flasken, men ville så bare have den hver anden time. Ulempen ved flasken er jo så bare, at man kan se, hvor lidt han rent faktisk spiser. Jeg går ud fra, at han nok spiser lidt mindre i starten med sådan en flaske og måltiderne så bliver større, når han helt har vænnet sig til flasken.

Problemet er bare, at det ikke er sket. Og nu står jeg med en søn, der max spiser 400 ml mme om dagen og 3 grødmåltider, hvor han kun lige spiser 5 skefulde hver gang. Han har bare ingen appetit. Jeg føler, jeg helt har smadret det, fordi jeg ikke ville amme mere.

Vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
kl. 7.00 Vågner og er glad - lille amning (få useriøse tåre)
kl. 8.00 Risgrød og vand af kop (få skefulde) - prøver at amme bagefter men intet held
kl. 9.00-11.00 Formiddagslur - tilbydes brystet når han kommer ind. Spiser i et par min. (før tog en amning ca 10-15 min)
kl. 12.00 Kartoffelmos med forsk.rodfrugter. (ca 5 skefulde) Er i gang med at forsøge mig med bondebrød med leverpostej. Frugtmos til dessert. Vand af kop.
kl. 13.30 Tilbydes bryst - afviser
kl. ...

Annonce

... 13.30-15.00 Eftermiddagslur
kl. 15.00 Amning (igen kort tid)
kl. 15.30 Vi hygger med frugt. Evt.appelsiner.
kl. 16.30 Lille lur - springes nogen gange over
kl. 18.00 Havregrød med frugtmos - ca 5 skefulde (et forsøg på at give ham noget mættende til aftensmad for at se, om der var forskel på kartoffelmos og det om aftenen), vand af kop
kl. 19.30 100-150 ml vælling - puttes
kl. 21.30 20-50 ml vælling, mme eller kort amning
kl. 23.30 30-100 ml mme
kl. 01.00 50-100 ml mme
kl. 03.30 Lille amning
kl. 05.00 (tidspunkter om natten varierer) Vågner til lille amning eller måske 50 ml mme
kl. 7.00 Så starter vi forfra..

Jeg er nu blevet så desperat, at jeg i en uge har sovet på hans værelse på gulvet, så jeg kan give ham sutten, når han vågner. Jeg ved godt, at det ikke er en god ide, men han vækker storesøster og farmand om natten, så det er for at undgå at forstyrre dem. Så træner jeg brugen af sut med ham, fordi han bliver meget ked af det, hvis han ikke får mad. Det lykkes en gang i mellem.

I nat havde jeg en flaske med vand, som jeg tilbød ham og gav ham så kun bryst 1 gang (produktionen af også mere eller mindre stoppet). Det gik fint og han sov videre. Jeg måtte dog hjælpe ham med at falde i søvn hver 1.5 time.

Men da han vågnede her til morgen, var der ingen forskel. Han var igen glad og ikke sulten. Jeg fatter det ikke. Så det er ikke en fordi han spiser sig mæt om natten. Jeg giver ham lactulose en gang om dagen og har gjort det i en lille uge, for at se om det kan løsne op for hans hårde mave. Sveskemosen hjalp ikke.

Har du ikke en løsning for os? Jeg kan jo ikke tvinge ham til at spise, hvis han ikke er sulten. De mange opvågninger om natten tager også på mine kræfter, da jeg nu i et halvt år ikke har fået mere en 2 timers sammenhængende søvn. Han skal hele tiden hjælpes til at falde i søvn. Og jeg har hele tiden troet, det var af sult men natten i nat beviste, at det er det slet ikke.

Han blev vejet den 24.november. Der vejede han 7,7 kg og var 72 cm lang. Nu vejer han 7,5 og er 74 cm lang.

Hjælp hjælp hjælp!

Kærlig hilsen
en træt og frustreret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin